Wat heeft u nodig?

Om het kaartspel demarreren te gebruiken heeft u een kaartspel zonder jokers, en natuurlijk een drankje naar keuze voor iedere speler.

Spelverloop

Iedere speler begint met 4 kaarten. De jokers worden uit het spel gehaald. Om beurten legt iemand een kaart op de te vormen stapel in het midden, noemt het nieuwe totaalaantal (cumulatief) en trekt een nieuwe kaart van de stapel. Indien het pakken van een nieuwe kaart vergeten wordt speelt de speler verder met het nieuwe aantal kaarten. Een speler is ‘te laat’ zodra de volgende speler gespeeld heeft. De speler die als eerst 100 punten of hoger speelt heeft verloren en moet tien slokken (een rietadt) drinken. Het vergeten of niet benoemen van de nieuwe waarde na het spelen van een kaart is op straffe van een adtje des. Na het spelen van een kaart vult de speler zjn hand aan tot vier.

Bij waarden die bestaan uit een dubbel getal, zoals bijvoorbeeld 22, moet degene die deze waarde speelt de waarde drinken. De waarde 22 levert 2 slokken op. Bij tientallen mag de speler die deze waarde speelt een aantal slokken uitdelen. De waarde 80 levert hier acht uit te delen slokken op.

Kaartwaardes

  • 2 t/m 9: Waarde op de kaart
  • 10: Plus tien, of minus 10 punten
  • Boer: Waarde van de hele stapel wordt 96
  • Vrouw: Waarde blijft gelijk
  • Heer: Waarde blijft gelijk en de speelrichting draait
  • Aas: Waarde plus 1 of plus 11

Varianten

  • Een joker draait de waarde van de stapel om; 49 wordt 94
  • Wanneer een speler, door het spelen van een aas bij het getal 99, op een waarde van 110 komt, mag deze speler 11 slokken uitdelen aan een medespeler.