Introductie

Bij Golf is het de bedoeling, net zoals bij echt golfen, om zo min mogelijk punten te halen over 9 delas (of holes). Je hebt diverse varianten en ‘Powers’ die gebruikt kunnen worden.

Begin van het spel

Bij twee of drie spelers maak je gebruik van een enkel kaartspel. Bij meer spelers gebruik je twee kaartspellen. Jokers doen niet mee.

Deel iedere speler zes kaarten kaarten, de spelers mogen deze kaarten niet zien. Leg de kaarten in twee rijen van drie, en draai twee willekeurige kaarten om. Maak van de overige kaarten een gesloten pakstapel, en leg een kaart open naast de stapel, de aflegstapel.

De spelbeurt

Het doel van het spel is om zo min mogelijk punten te behalen. De speler links van de deler mag beginnen. Wanneer een speler aan de beurt is mag hij een kaart van de pakstapel pakken, of de bovenste kaart van de aflegstapel. Deze kaart mag hij wisselen met een van zijn eigen kaarten, de kaart komt altijd open te liggen. Hierna is de volgende speler aan de beurt.

De ronde is voorbij wanneer een speler alle kaarten open heeft liggen (er kan voor gekozen worden om de ronde af te maken). Nadat de punten zijn geteld deelt de volgende speler de kaarten. Na negen of 18 holes (rondes) is het spel afgelopen. De speler met de minste punten heeft gewonnen.

Puntentelling

Originele puntentelling
Kaart Punten
Aas 1
2 -2
3 tot 10 Getal op kaart
Boer of koningin 10
Koning 0

Wanneer je in een kolom twee dezelfde kaarten hebt, zijn deze kaarten 0 punten (óók als het tweeën zijn).

Alternatieve puntentelling

De volgende puntentellingen kunnen toegevoegd worden:

  • Jokers worden toegevoegd; Jokers scoren -5 punten
  • Jokers worden toegevoegd; Een joker scoort +15, twee jokers -5
  • Koningingen scoren 12, 13 of 20 punten.
  • Een schoppen koningin scoort 40 punten, andere konigingen 10 punten
  • Schoppen boer of harten boer mogen als elke andere kaart gebruikt worden om een duo te vormen
  • Boeren scoren 0 punten
  • Boeren zijn 20 punten, maar wanneer een boer wordt weggegooid moet de volgende speler een beurt overslaan
  • Tweeëen zijn twee punten waard in plaats van -2
  • Bij four of a kind heb je het hele spel gewonnen
  • ‘Shoot the moon’, wanneer een speler exact 60 punten heeft scoort hij 0 punten, de overige spelers krijgen 60 punten.

Varianten

Four card golf:

Geschikt voor 3 tot 7 spelers. De spelregels zijn gelijk aan golf met zes kaarten, maar krijgen 4 kaarten in plaats van zes, en leggen deze 2 bij 2 neer. Een laatste ronde wordt geïnitieerd wanneer een speler direct na zijn beurt klopt. De andere spelers krijgen dan nog een laatste beurt.

Nine card golf:

In plaats van een grid van 2 bij 3 kaarten krijgen spelers 9 kaarten, deze worden 3 bij 3 neergelegd. Verder volgt het spel dezelfde regels als met zes kaarten. Er kan met de volgende (optionele) regels gespeeld worden:

  • Zowel rijen als kolommen met drie dezelfde kaarten scoren 0 punten.
  • Jokers scoren -4 punten
  • Wanneer je een vierkant hebt (2*2) van dezelfde kaarten scoort dit -25 punten.
  • In plaats van een kaart te pakken mag een speler een kaart open leggen.
Kloppen:

In plaats van dat een spel automatisch eindigt kan er ook voor gekozen om de laatste ronde in te luiden door te kloppen direct nadat je aan de beurt bent geweest. De volgende regels kunnen toegevoegd worden wanneer er met kloppen gespeeld wordt:

Klopper heeft niet de minste punten

  • Klopper krijgt een pentalty van 10 of 20 punten of
  • De score van de klopper wordt verdubbeld en krijgt 5 strafpunten of
  • De klopper krijgt evenveel punten als de speler met de meeste punten of
  • De klopper krijgt tweemaal het aantal spelers als strafpunten.

Klopper heeft de minste punten

  • Klopper scoort 0 punten of
  • De score van de klopper is verminderd met het aantal spelers.
Gesloten of open?:

Er kan voor gekozen worden om de gespeelde kaart niet verplicht open te leggen. Er mag dan gekozen worden of een kaart gesloten, of open neergelegd. wordt. Maar wanneer een kaart eenmaal open ligt moet een kaart die hier voor geruild worden altijd open komen te liggen.

Powers

Een of meerdere van de volgende powers kunnen aan het spel toegevoegd worden. Je mag er zelf voor kiezen of je de power van de kaart gebruikt, of dat je de kaart neerlegt. Ook kan je zelf andere powers te bedenken om toe te voegen. Zo kan je er ook voor kiezen om de boer te gebruiken om een kaart van je tegenstander te bekijken.

Powers mogen alleen gebruikt worden als ze van de pakstapel komen, niet wanneer ze van de aflegstapel worden gepakt.

Kaart Power
Rode koning Score -1
Zwarte koning Annuleert laatste ronde (Wanneer omgedraaid via tegenstander, of getrokken van de stapel)
Boer Bekijk een kaart van jezelf
10 Bekijk een kaart van je tegenstander
9 Wissel deze kaart met een kaart van een tegenstander
8 Pak nog twee kaarten van de stapel en kies er een
7 Wissel een rij of kolom bij een van je tegenstanders
6 Wissel een van je kaarten met een tegenstander
5 Schild, de komende ronde kan er geen actie bij jou worden uitgevoerd
4 Draai een kaart van je tegenstander om
3 Schud de kaarten van je tegenstander
2 Je mag een combinatie van twee powers gebruiken (Van de zwarte koning tot de 3)
Aas Geef een extra kaart aan een tegenstander, of haal er een bij jezelf weg.

Bron: Wikipedia