Introductie

Shithead is een kaartspel dat gespeeld kan worden van twee tot zes spelers. Vooral onder backpackers is het populair. Het kaartspel wordt ook wel Drieën, Stuwvissen, Asshole, Dogmeat, Shed, Palace, Loser, Idiot, Chinezen, Karma en Zweeds bluffen genoemd. Het is de bedoeling om de kaarten zo snel mogelijk kwijt te raken.

Bij Shithead gaat het niet per se om de winnnaar, meer om de verliezer. Er zijn veel varianten van het spel bekend. Het is daarom handig van te voren af te spreken met welke regels gespeeld worden.

Voor het spel heb je 52 kaarten met jokers nodig.

Begin van het spel

Elke speler krijgt drie kaarten, deze liggen gesloten naast elkaar voor de speler. De kaarten mogen niet geruild worden. Op deze drie kaarten komt vervolgens een open kaart te liggen. Als het spel begonnen is mogen deze kaarten niet meer gewisseld worden. Als laatste stap krijgt elke speler drie kaarten in zijn hand. Deze mogen gewisseld worden (voordat het spel begonnen is) met de drie open kaarten.

Speluitleg

De speler met de klaver drie mag beginnen. Heeft niemand de klaver drie, dan mag de ruiten, harten of schoppen drie beginnen. (Heeft niemand een drie, dan de vier etc.) De klaver drie hoeft niet persee direct gespeeld te worden. Het is wel verstandig om met een zo’n laag mogelijke kaart te beginnen. (Zie ook Speciale kaarten)

De spelbeurt

Iedere speler moet, wanneer hij dat kan, een kaart op de aflegstapel leggen. De kaart die hij oplegt moet altijd meer waard, of evenveel waard zijn als de kaart die er al ligt. Hij mag dus wanneer er een 5 ligt:

  • Een andere 5 neerleggen
  • Een kaart hoger dan de 5 neerleggen
  • Meerdere kaarten van dezelfde waarde, die hoger is dan de 5, neerleggen. (Bijvoorbeeld 2 zessen)
  • Een speciale kaart spelen, bijvoorbeeld een twee of joker. Na het spelen van een kaart moet de speler zijn hand altijd aanvullen tot drie kaarten.

Kan een speler geen kaart afleggen, dan moet hij de gehele aflegstapel pakken. Hierna mag hij direct een kaart spelen.

Als de pakstapel leeg is, dan speel je je handkaarten verder uit. Als je geen handkaarten meer over hebt moet je je open gelegde kaarten spelen. Heb je twee dezelfde open gelegde kaarten, dan mag je die tegelijk spelen. (Kies ze daarom aan het begin goed!). Wanneer alle open kaarten weg zijn gespeeld, dan mag je iedere beurt één van je gesloten kaarten spelen. Zijn ook deze op, dan heb je gewonnen en is de verliezer de shithead!

Speciale kaarten

Hierin zijn veel verschillende varianten, dit is de meest gespeelde variant

  • Aas: De azen zijn het hoogst, ze kunnen alleen door speciale kaarten worden verslagen
  • 10: Als er een tien wordt opgegooid gaat de aflegstapel weg en wordt er een nieuwe begonnen. De speler die de kaarten weggooide mag starten. De tien moet wel passen en mag dus niet overal worden opgegooid.
  • Vier dezelfde kaarten: Liggen er vier dezelfde kaarten, dan wordt de afglegstapel ook weggegooid. Degene die de laatste van de vier kaarten oplegde mag beginnen.
  • 7: Na het spelen van de zeven moet de volgende kaart lager zijn. Ook deze kaart moet, net als de tien, wel passen en mag niet overal worden opgegooid.
  • 8 en joker: De 8 en de joker zijn doorzichtig, oftwel; de kaart die eronder ligt telt. Voor de volgende speler geldt dus de vorige kaart. De acht mag niet zoals de joker op alle kaarten gegooid worden, maar moet passen.
    In sommige varianten wordt de joker gezien als hoogste kaart (In plaats van de aas). In andere varianten is de acht een beurt overslaan kaart.
  • 2 De twee is een ‘reset’ kaart, deze kaart mag altijd gespeeld worden. Na het spelen van deze kaart mag de volgende speler weer een drie opleggen. Eigenlijk begint het dus opnieuw.

Bron: WikiBooks